Košík 0x

0,00 €

LUK

LUK

Spojková lamela LuK s novými predradnými tlmičmi

Vedľa prenosu točivého momentu motora má spojková lamela za úlohu odfiltrovať torzné kmity motora v hnacom ústrojenstve, zaistiť hladký rozjazd a rýchle radenie. Pre splnenie týchto požiadaviek sú spojkové lamely vybavené okrem iného aj tlmičmi torzných kmitov. V súčasnosti sa najčastejšie používajú tlmiče torzných kmitov zostávajúcich z ôsmich tangenciálne umiestnených šroubovicových pružín. Tieto pružiny majú rôznu tuhosť a vytvárajú hlavný stupeň tlmenia.

Spojkové lamely LuK sú väčšinou vybavené 6 pružinami pre tlmenie torzných kmitov. Pružiny sú v porovnaní s 8 pružinovými tlmičmi konštrukčne dlhšie a  umožňujú dosiahnuť väčší uhol natočenia, pričom je ich napnutie nižšie a zvyšujú sa tlmiace schopnosti. Pre ďalšie zvýšenie tlmiacich schopností tlmičov torzných kmitov sa používajú prídavné predradné tlmiče. Tie sa stávajú z menších pružín a z trecej jednotky. Princíp činnosti je podobný ako u tlmičov torzných kmitov, ale s podstatne nižšou tuhosťou pružín. Vďaka tomu je zaručené filtrovanie torzných kmitov motora i vo voľnobehu a účinne sa aj zamedzí cukanie prevodovky. Celá jednotka tlmiča je ešte doplnená pohyblivo montovaným nábojom. Ten umožňuje bez vzniku opotrebenia vyrovnanie možného osového presadenia medzi motorom a prevodovkou.

LuK Repset DMF kompletné riešenie orientované v praxi!

RepSet DMF (Dual Mass Flywheel) je doplnením k už existujúcim opravárenským sadám Luk RepSet a LuK RepSetPro! Tieto nové sady ponúkajú kompletné riešenie, pretože obsahujú všetky diely potrebné pre profesionálnu opravu spojky. Vedľa spojkovej lamely a prítlačného kotúča spojky obsahujú aj dvojhmotný zotrvačník, vypínacie ložisko popr. hydraulické centrálne vypínacie ložisko, vodiace púzdro (pokiaľ je súčasťou programu Schaeff ler Automotive Aft ermarket) a všetky potrebné skrutky pre upevnenie dvojhmotného zotrvačníka na kľukovú hriadeľ, a to všetko v kompletnej sade.

Druhé prevedenie RepSet DMF obsahuje DFC spojku (Damped Flywheel Clutch), tzn. už predom zmontovanú jednotku obsahujúcu dvojhmotný zotrvačník, prítlačný kotúč, spojkovú lamelu a upevňovacie skrutky. Súčasťou balenia RepSet DMF je i v tomto prípade konvenkčné vypínacie ložisko alebo hydraulické centrálne vypínacie ložisko!
Týmto spôsobom sú vylúčené problémy, ktoré nastávajú v niektorých prípadoch v dôsledku kombinácie komponentov spojky rôznych výrobcov. V RepSet DMF sú obsiahnuto zladené a vzájomne prispôsobené diely, nemôžu teda vzniknúť žiadne chyby s priradeným jednotlivých komponentov. Pre opravy tak vznikajú nasledujúce výhody:

  • Optimálna úroveň servisu - všetky diely pochádzajú od jedného dodávateľa a sú vzájomne prispôsobené
  • Odstránenie technických problémov, ktoré môžu vzniknúť kombináciou dielov rôznych výrobcov
  • Pri oprave sú k dispozícii všetky potrebné diely, predchádza sa tak možným technickým problémom v prípade nevymenenia niektorého z komponentov

 

Dvojhmotový zotrvačník LUK

Spaľovací motor pracuje v periodických cykloch, pri ktorých dochádza ku kolísaniu otáčok a vzniku torzných kmitov. Pritom vznikajúce hluky ako buchot prevodovky, dunenie, rezonancia karosérie a taktiež kolísanie výkonu ovplyvňujú jazdný a zvukový komfort vo vozidle. Cieľovým zadaním pri vývoji dvojhmotného zotrvačníka teda bolo, v maximálnej možnej miere oddeliť torznú kmitajúcu hmotu motora od zvyšných častí hnacieho systému. Štandardný dvojhmotný zotrvačník (ZMS)  sa skladá z primárneho zotrvačníka a sekundárneho zotrvačníka. Obe zotrvačné hmoty sú cez systém pružín/tlmičov vzájomne spojené radiálnym guličkovým alebo klzným ložiskom a môžu sa teda vzájomne otáčať. Primárny zotrvačník z ozubeným vencom štartéra priradený k motoru je pevne priskrutkovaný na kľukovú hriadeľ. Spolčene z vekom primárneho zotrvačníka tvorí dutinu - pružinový kanál. Základom pružinového tlmiaceho systému sú oblúkové pružiny. Sú uložené vo vodiacich púzdrach vo vnútri pružinového kanála a plní požiadavky na „ideálny“ tlmič torzných kmitov s minimálnymi nákladmi.

Dvojhmotný zotrvačník svojím integrovaným pružinovým tlmičom toto kmitanie skoro úplne absorbuje. Výsledkom je teda dobre izolované kmitanie. Vodiace púzdra zaisťujú optimálne vedenie a mazanie a znižujú tak trenie oblúkových pružín vo vnútri pružinového kanála medzi oblúkovými pružinami a vodiacimi púzdrami. Točiaci moment motora je prenášaný cez oblúkové pružiny na prírubu. Príruba je znitovaná so sekundárnym zotrvačníkom a zapadá jazýčky príruby medzi oblúkové pružiny. Sekundárny zotrvačník zvyšuje svojou hmotou moment zotrvačnosti na strane prevodovky. Pre lepší odvod tepla je zotrvačník opatrený vetracími otvormi. Pretože torzný tlmič je integrovaný do dvojhmotného zotrvačníku, používa sa často spojková lamela v pôvodnom prevedení bez torzného tlmiča.

Funkcia zotrvačníku


Základný princíp dvojhmotného zotrvačníka je jednoduchý a efektívny. Sekundárny zotrvačník, súvisiaci so vstupnou hriadeľou prevodovky, navyšuje jej hmotnosť a posúva tak rezonančné pásmo, ležiace u obvyklých torzných tlmičov v rozmedzí 1200 až 2400 ot./min, do oblasti nižších otáčiek. Tím je dosiahnuto už od voľnobežných otáčiek vynikajúceho oddelenia vibrácií.

Primárny zotrvačník

Primárny zotrvačník je pevne priskrutkovaný na kľukovú hriadeľ motora. Jeho zotrvačnosť tvorí spolu so zotrvačnosťou kľukovej hriadele jednu veličinu. V porovnaní s konvenčným zotrvačníkom je primárny zotrvačník výrazne elastickejší, čo vedie k odľahčeniu kľukovej hriadele. Okrem toho tvoria spoločne s vekom primárneho zotrvačníka dutinu – pružinový kanál pre uloženie oblúkových pružín. Pružinový kanál je obvykle dvojdielny a je ohraničený dorazmi oblúkových pružín. Z dôvodu štartovania motora je primárny zotrvačník osadený ozubeným vencom. Podľa prevedenia dvojhmotného zotrvačníka je ozubený veniec nalisovaný za tepla alebo privarený.

Sekundárny zotrvačník

Sekundárny zotrvačník je časť dvojhmotného zotrvačníka spojená s prevodovkou a hnacím systémom. Cez spojku prenáša modulovaný točivý moment z dvojhmotného zotrvačníka do prevodovky. Na jeho vonkajšom obvode je priskrutkované veko spojky. Pri zopnutí spojky pritláča pružinový mechanizmus prítlačného kotúča spojkovú lamelu na treciu plochu sekundárneho zotrvačníku. Trením je prenášaný točivý moment. Zotrvačná hmota sekundárne strany je tvorená súčtom hmôt sekundárneho zotrvačníka a príruby. Na prírubu prenášajú točivý moment oblúkové pružiny cez jazýčky príruby (viz kapitola 3.4).

Uloženie ložiska

Ložisko je uložené v primárnom zotrvačníku. Otočné uloženie spojuje obe zotrvačné hmoty – primárny a sekundárny zotrvačník. Zachytáva aj tiažové sily sekundárneho zotrvačníka a prítlačného kotúča spojky. Súčasne pohlcuje axiálne sily pôsobiace na dvojhmotný zotrvačník pri vypínaný spojky. Ložisko umožňuje nielen jednoduché otáčanie oboch zotrvačníkov, ale aj miernou kyvnou voľou oboch dielov navzájom (ľahké hádzanie).

Príruba

Príruba slúži k prenosu točivého momentu z primárneho zotrvačníka cez oblúkové pružiny na sekundárny zotrvačník, teda z motora na spojku. Príruba je pevne spojená so sekundárnym zotrvačníkom a zapadá svojimi jazýčkami do pružinových kanálov primárneho zotrvačníka medzi oblúkové pružiny (viď šípky). Medzi dorazy oblúkových pružín v pružinových kanáloch je dostatok miesta a príruba sa teda môže voľne pootáčať.

 

 

2024    mvautodiely.sk - licencovaný predajca autodielov

TecDoc